onsdag 15 oktober 2008

Myglare


När jag serverar fröna och blandar dem med diverse grönsaker använder jag en sked för att portionera upp fröna. Dels för att fåglarna alltid klänger intresserat i mina armar för att kontrollera hygienen på maten jag försöker bjuda på, en sked som aldrig gör något annat än träffar frön är renare än mina händer tex.
Och dels för att jag vet exakt hur mycket frön jag ska ta.
För några dagar sen lyckades de tjata till sig ett skedbyte, de ville ha ett finare mönster på skaftet sa de. Och för att göra mina för tillfället änglalika fjäderbollar till lags bytte jag till en annan sked, som var nästintill identisk med den gamla.
Idag tänkte jag på hur påtagligt mätta fåglarna har verkat de senaste två veckorna, de orkar knappt engagera sig i att leta upp mat som jag gömt.
Här börjar jag ana ugglor i mossen och sliter förskräckt upp skeden ur frökartongen för att provväga hur mycket som får plats på den. De visar sig att de små lömskt beräknande vandalerna bytt upp sig till en sked som får plats med dubbelt så mycket mat som vanligt! GRAOW.
Inte undra på att Avril börjar bli "trivsamt rund" igen.

1 kommentar: