fredag 18 juni 2010

Februarifet

Jamen så himla snyggt när ens fågel är så fet att den får ett fettveck mitt på magen. Förvisso innebär det ju även att där finns bröstmuskler, men den här bilden är ett typexempel på en för. fet. fågel. Bilden är turligt nog från februari och hon ser inte alls ut såhär längre.

Jag tänker nu hålla en föreläsning för er, ni behöver inte lyssna, men jag gör det ändå:
Undulater är känsliga för fett, de är inavlade och de har genetisk benägenhet för tumörer. Tumörer älskar fett och undulater som lätt blir överviktiga av olika orsaker har lättare att få tumörer. Dessa går sällan att behandla och därför är det viktigt att försöka hålla sina fåglar i form, jag vet att det är svårt och jag vet att det inte är roligt. Men det är värt det.
Jag vet också att det är extra svårt att banta ner någon om man har en lat fågel eller en hel flock med fåglar där bara 1 eller 2 är feta och resten är lagom. Men de mår fysiskt dåligt av att vara feta, även om de är glada och lyckliga och bor med många kompisar.

p.s fetma är dåligt även om de har muskler under, som Rosie har på bilden ovan. Nu är hon som sagt rätt bra igen, men skulle hon ha sett ut sådär länge skulle risken för tumörer ha ökat rejält.

2 kommentarer:

  1. Men. Båda mina fåglar har såna veck på magen, fast båda är smala och fina. De träder fram när de fluffar och har sig. Jag har tänkt på det som någon slags mittbena :D

    SvaraRadera
  2. Haha mittbena! Men du har onekligen en poäng, smala fåglar har det också, men just på den här bilden är hon bara så förskräckligt fet att jag blev tvungen att påpeka ;)

    SvaraRadera