måndag 21 juni 2010

Bagare

Isabella har varit på så sällsynt dåligt humör den senaste veckan. Hon väser och härjar och plockar av sig fjädrar i rasande fart. Hon är rätt lättstörd så jag antar att jag gjort henne missnöjd på något vis, det kan tex vara så att jag varit på jobb för att dra in lite pengar eller för att jag kanske ätit middag utan att fråga om hon ville följa med eller så har jag inte bjudit på tillräckligt goda grönsaker. Och det var ju heemskt obetänksamt av mig, man skäms nästan över sin egen dumhet där. Nej det gör jag nog inte, men hur som helst behövde hon muntras upp.

Så jag lät henne göra det alla nästan-femåringar gillar att göra; baka!
Det tog lite längre tid och var lite obekvämare än vanligt eftersom hon ville klänga sig fast längst ut på valfri kroppsdel för att kunna se ner i bunken och man fick inte heller använda elvispen på ett för högljutt vis för då blev hon alldeles förfärad.

Att skära smör var väldigt kul och att blanda torra ingredienser likaså, men hon hade inte alls lust att se på när smöret smälte så hon passade på att gå runt på golvet och äta smulor istället. Kakaoburken var fantastisk och dessutom hade någon glömt ett majskorn på middagsbordet, kalas!

Förpackningen som grädden bor i var det finaste hon sett på år och dar, hon vek knappt från dess sida när hon väl fått nys om var den höll hus, däremot var chokladsmeten inte mycket att hurra över, hon ville hellre diska. Det tyckte jag också var roligt fram tills hon råkade hoppa ner i diskmedelslöddret, då fick det vara slut på badandet och hon satte sig istället på min axel och låtsasbadade, vilket innebär att fågeln i fråga typ ligger på rygg och slår med vingarna omkring sig och njuter av det inbillade vattnet. Jag fick hjärnskakning men hon hade kul.

Muffinsformarna var fina både med och utan muffins i, och kanterna blev mycket finare med bitmärken i, bunkarna som ingredienserna träffades i hade alltför höga kanter men om man stod på tå gick det att se ner i dem ändå konstaterade hon nöjt.

Jag blev skelögd av att hålla koll på både henne och bakandet men hon plockade sig inte alls på en hel timme så det får det väl vara värt. Nu ska jag upp och provsmaka, Isabella får nöja sig med sina grönsaker nu när jobbet är gjort!

7 kommentarer:

  1. HAHAHAAA XD
    Fatta dunen mellan tändena sen.

    SvaraRadera
  2. Nu väckte du min hund - elaking! Du fick mig att gapskratta åt tanken på Isabella liggande på din axel med väderkvarnsvingar. :D

    SvaraRadera
  3. Härligt! Kanske är det så att hon behöver vara med på allt du gör? Mango och Molly vill ju också gärna "vara lite människor".

    SvaraRadera
  4. Lilo: Fast hon måste samtidigt lära sig vara fågel. Hon måste klara sig själv och kan inte vara beroende av människor.

    Illika: Åhnej! Hoppas att det inte var en superpigg liten ras som nu kommer gå berserk hela natten ;)

    SvaraRadera
  5. Nädå, fast hon och jag och katten tog en promenad efteråt i alla fall. Bloggade om det och gjorde en referens till dig, hoppas den roar lite iaf. ;)

    SvaraRadera