onsdag 20 oktober 2010

Fågelskrämma

Förut hade vi bananflugor i köket, det var väldigt irriterande och det krävdes en lång och hård kamp innan de gav med sig och försvann. I fredags hittade jag dem igen, i sovrummet. De små fruktslukarna hade insett att fåglarna minsann får grönsaker till frukost och middag, och nu ville de också ta del av godsakerna. Dessa planer bestämde jag mig för att sätta p för. Inte genom att bygga fällor med vinäger och honung, för jag tror att såna fällor kommer resultera i utrotade fåglar snarare än utrotade bananflugor - men genom att bara servera torra frön ett par dagar, vad jag inte tänkte på är att fåglarna hellre skulle dränka mig i vinäger än förlora sitt grönsaksförråd.

Slutligen blev det som jag sa och de senaste dagarna har de bara fått torra frön, jag har fått ta emot en väldigt massa anonyma hatbrev skrivna i fågelbajs den senaste tiden men fröna har ändå serverats utan tilltugg. (Att ta grönsakerna från dem är lite som att ta knark från en drogberoende)

Igår bestämde jag mig för att invasionen var över och fåglarna fick en god frukost med rönnbär och broccoli som de ville, vips kom hela familjen fluga tillbaka med haklapparna knutna och besticken nydiskade. Idag tror jag det får bli endast frön igen, jag ska bara se till att hålla mig undan från fåglarnas gruvliga hämnd.

(Ovan kan man se hur Lizette ser ut när hon försöker skrämma någon, det kan vara mig eller en bananfluga, hon är inte så kinkig med vem hon sätter skräck i)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar