söndag 24 maj 2009

Fågelhusbygge (!!!) dag 1, 2, 3 & 4

Helgen har tillbringats på stugan där jag och min käre far har börjat planera och bygga sommarens voljär med tillhörande hus för fåglarna. MYCKET roligt för mig. Log tills käkarna krampade och trillade av. Här kan ni nu beskåda händelseförloppet, den uppmärksamme kanske ser att jag inte är med på en endaste bild, detta är kanske inte för att jag inte hjälpte till utan snarare för att jag agerade fotograf. (och kanske lite för att jag inte är så bra på att bygga än).

Kväll 1 Vi tittade ut en lämplig plats för spektaklet

Dag 2 vi lägger upp en stomme tills huset. Såg ganska fjuttigt ut men vi tyckte att det fick lov att duga.

Sätter upp en stomme och börjar spika upp takstolar samt fixar golvplankor.

Dag 3 Takstolarna är uppe!


Så även taket


Och ett par väggar blev så gott som klara, hålen vi lämnat är för fönster och dörrar.

Tak + väggar + syskonbarn (jo vi ska täppa igen den där springan där ungen kikar ut)


Mannen i morotskostymen jobbar vidare i kvällssolen. Så även hon med kameran (jo jag erkänner, jag pratar om mig själv i tredje person). Här har vi fått upp takfilt.


Dag 4 Vi hamrar upp det sista lämpliga materialet vi har kvar. Finfint.


Och så lite från andra hållet. Det visade sig att det inte alls blev så fjuttigt som vi först befarade. Nöjjjd.


JÄTTEKUL som sagt. Byggandet förväntas återupptas om ett par helger då vi återvänder till ölandet. Fåglarna kommer förresten få havsutsikt från den tilltänkta voljären. 10 poäng!

8 kommentarer:

  1. Perfekta sommarstuga panda*

    SvaraRadera
  2. Men jisses vilket lyxigt sommarviste Fjådor & Co kommer få!
    Stuga med havsutsikt....är förbehållet grädden ju ;-)

    SvaraRadera
  3. Jag ser fram emot fortsättningen, för nu fick jag en hel massa konstiga idéer!

    SvaraRadera
  4. Du har då alltid haft en märklig förmåga att få pappa att bygga saker. Redan som liten bäbi fick du honom att bygga en veranda! Eller det kanske var Astrid men fixa dräneringen tror jag i allafall var du... Eller vet jag alls vad jag pratar om???

    SvaraRadera
  5. Ja allting är väldigt spännande! (altanen var faktiskt åt Astrid!)

    SvaraRadera
  6. Vad lyxigt :)
    Blir huset grönt, undrar Kerstin?

    SvaraRadera
  7. Det blir nog iiinte grönt.

    SvaraRadera
  8. Herregud vad fort ni bygger, morotsmannen och du! Fint blir det också!

    SvaraRadera